I5 Camí de Torralbenc

Punt de partida i d’arribada: Comença en el Camí de s’Alblagai entrant des de la carretera d’Alaior a Cala en Porter. A 500 metres del punt d’arribada del itinerari 3. Arriba fins a la platja de Cala en Porter.

Distància aproximada: Camí de Torralbenc 3,57 kms.; Camí de Cavalls (dins el barranc de Cala en Porter) 2,08 kms.; TOTAL APROX. 5,65 kms.

Durada aproximada (a peu): 1,5 hores.

Paviment: 70% terra ; 30% asfalt.

Altitud màxima: 109 metres. Al inici del camí connectant amb el Camí de s’Alblagai.

Altitud mínima: 8 metres. Dins el barranc de Cala en Porter.

Desnivells importants: Dins el barranc, seguint el Camí de Cavalls, hi ha una pujada forta. La baixada des d’aquest punt també seria un dels desnivells negatius més importants del recorregut tot i que és més suau que a la pujada.

Dificultat: Mitjana.

Ciclabilitat: 98% Dins el barranc hi ha una pujada molt forta on s’hauria de carregar amb la bicicleta en el cas d’anar amb aquest mitjà. Tot i així, és un tram molt petit.

Punts negres: Aquest recorregut no presenta cap encreuament amb vials de trànsit intens. En tot cas si es decideix tornar a peu al punt de partida es pot fer drecera per la urbanització, passant després per la carretera i tornar a agafar el Camí de Torralbenc per la meitat del seu tram.

Béns etnològics: Paret seca amb acabament d’esquena d’ase, botadors, sistemes de recollida d’aigua de la teulada a la cisterna, aljubs o cisternes, eres, bouers, garita, barraca de porc, corrals, poblat de so na Cassana, arbres singulars (pacaners), etc.

Descripció:

Aquest recorregut pot ser una continuació del itinerari 3 que acabava a la carretera d’Alaior a Cala en Porter des del Camí de Cotaines. En acabar aquest i travessant la carretera continuava el Camí de s’Alblagai. A 500 metres d’aquest encreuament comença a l’esquerra el Camí de Torralbenc.

Tot aquest primer tram discorre entre paret seca i tanques on es poden veure alguns béns etnològics ara en desús com les barraques de porc, eres, corrals, etc. El primer lloc que tenim a la nostra esquerra és el de Torre Llisà Vell.

Als pocs minuts d’haver començat la caminada podrem veure a la nostra esquerra com s’alça a poc més de 500 metres el talaiot de so na Cassana que té l’accés des de la carretera d’Alaior a Cala en Porter.

El camí fa davallada tota l’estona i passarem per la part posterior del lloc de Torralbens. A l’altra banda del camí, a la nostra dreta, hi ha un aljub en bon estat de conservació.

La davallada s’accentua més per finalment tornar a pujar fins connectar amb un camí asfaltat que ve des de la carretera de Cala en Porter a la nostra esquerra. En aquest punt hi ha un altre aljub i el Camí de Torralbenc passa a ser d’asfalt. Continuam recte, deixarem a la nostra esquerra Turrubenc i un poc després trobarem un camí de terra que davalla també per l’esquerra. Continuam recte i començarem a davallar cap al barranc del qual disposarem d’una bona panoràmica des del camí abans de finalitzar el primer tram.

Dins el barranc trobarem a la nostra esquerra les indicacions del Camí de Cavalls per on continuarem el nostre recorregut. Estem en el punt d’arribada del itinerari 4.

Ara dins el barranc només hem de seguir el Camí de Cavalls però cal tenir en compte que al cap d’una estona el recorregut ens obligarà a fer un gir de 90 graus a la nostra esquerra i fer una important pujada sortint del llit del barranc tot i que després tornarem a davallar després d’haver passat per devora una era.

De nou a baix trobarem un camí particular a mà esquerra que fa pujada i connecta amb el Camí de Torralbenc. Si volem tornar enrere es pot anar per aquí, i si volem continuar només hem de seguir el Camí de Cavalls fins arribar a la platja de Cala en Porter.